O SEO swojego sklepu lub bloga możemy i powinniśmy zadbać sami, w końcu kto zrobi to lepiej od nas? 😉 Najlepiej myśleć o tym już na etapie kupna domeny lub przy zleceniu wykonania strony. Jednak nie ważne na jakim etapie się znajdujemy, istnieje jedna najważniejsza zasada – jakość treści i wygoda Użytkownika.
Gdy dopiero tworzymy stronę
Niektóre rzeczy warto wykonać zawczasu i SEO nie jest tu wyjątkiem. Zaoszczędzi Ci to dużo czasu, pieniędzy i nerwów.
Wybór nazwy domeny
Domena powinna być łatwa do zapamiętania i nie przesadnie długa. Najlepiej by oddawała tematykę np. sklepu lub była to nazwa marki. Dodatkowo powinna być możliwie unikalna aby nie myliła się z podobnie brzmiącymi markami. Czyli zasady dość podobne jak przy wybieraniu nazwy firmy lub marki, więc tu nie powinno być problemu 😉
Warto połączyć nazwę domeny z nazwami w mediach społecznościowych. Marka zachowa spójność jeśli domena oraz jej profile będą brzmieć tak samo. Klient łatwiej wtedy powiąże sklep z profilem na Facebooku lub sklepem na Allegro.
Ostatnim krokiem jest wybór końcówki domeny. Jeśli planujemy działać tylko na rynku polskim, wybierzmy „.pl”. Jeśli celujemy w większy obszar, lepiej wybrać końcówkę „.com”. Ostatnio ciekawą alternatywą są końcówki tematyczne, dzięki czemu np. nasz sklep możemy umieścić z końcówką „.store”.
Buduj z SEO w głowie
Jeśli dopiero wybierasz sklep jako usługę (np. Shoper), zlecasz budowę własnego oprogramowania lub stawiasz na rozwiązania open source typu PrestaShop lub WordPress, dowiedz się czy będą zoptymalizowane pod wyszukiwarki. Istnieje wiele wspaniałych technologii które nie sprawdzają się w SEO. Przystosowanie takich stron może stanowić kolejny (znaczny) koszt na późniejszym etapie.
Skup się na wygodzie użytkowania
Pięknie wyglądająca strona, pełna grafik i nadających życia animacji z pewnością wygląda kusząco. Należy jednak znaleźć kompromis i na początku powinieneś skupić się na funkcjach witryny. Jeśli budujesz sklep, upewnij się że produkty można łatwo przeglądać i wyszukiwać, dodanie do koszyka jest szybkie a proces zamówienia i płatności nie przynosi trudności oraz zapewnia komfort i bezpieczeństwo Twoim Klientom.
Zamiast sliderów zasłaniających większą część strony dopilnuj intuicyjnej nawigacji. Już na wczesnym etapie aktywnie używaj witryny, poproś również o to inne osoby. Zadbaj o odpowiednio wysoki poziom doświadczeń użytkownika względem interfejsu witryny (ang. UI/UX). Pamiętaj o tym że ponad 50% użytkowników odwiedzi twoją stronę na urządzeniu mobilnym (o małym ekranie), a to oznacza wdrożenie RWD (tzw. responsywność) i łatwo „klikalnych” elementów przy użyciu palca.
Gdy już mamy stronę
Domena kupiona, witryna zaprogramowana i co teraz? Nadszedł czas na dodanie produktów, treści, multimedia i analitykę.
Dodaj domenę do narzędzia Google Search Console
Pierwszy krok po uruchomieniu strony to dodanie jej do odpowiedniego narzędzia, które dostarczy nam informacji o tym jak wygląda w wyszukiwarce oraz w jaki sposób jest odnajdywana. Na stronie narzędzia Google Search Console dla właścicieli witryn dowiesz się jak dodać i zweryfikować witrynę. Dzięki temu bez żadnych opłat uzyskasz dostęp do:
- Raportów fraz po których wpisaniu Użytkownicy trafiają na Twoją witrynę,
- Narzędzi do zwiększania szybkości analizy Twojej strony przez wyszukiwarkę,
- Narzędzia do usuwania wyników Twojej strony z wyszukiwarki.
Dodatkowo narzędzie okresowo będzie wykonywać analizę Twojej strony i informować Cię o możliwościach jej ulepszenia, np.:
- Podpowie jak poprawić błędy i wydajność witryny w wyszukiwarce,
- Podpowie jak zwiększyć wydajność witryny oraz wygodę Użytkownika.
Inne wyszukiwarki, np. Bing, również udostępniają podobne narzędzia. Jeśli operujesz na innych rynkach, warto zainteresować się innymi wyszukiwarkami (np. w Rosji popularny jest Yandex a w Chinach Baidu).
Treść, treść, treść
Ukuta przez lata i sprawdzona w bojach zasada ang. content is the king (treść jest królem) nadal sprawdza się znakomicie i jeszcze długo się to nie zmieni. Treścią może być cokolwiek – od artykułów na blogu po opisy produktów aż po komentarze lub opinie.
Zawsze dbaj o jakość treści na swojej stronie:
- Treść nie powinna być zbyt krótka,
- Treść powinna być spójna, poprawna gramatycznie i zawierać pełny opis tematu,
- Treść musi być unikalna (nie może być drugiej takiej w internecie).
W jakiejkolwiek jest postaci – powinna zawierać odpowiedzi na pytania wpisywane w wyszukiwarce. Jeśli wyszukana treść (jej wycinek) w wyszukiwarce odpowie na część pytania, Klient będzie bardziej skłonny wybrać naszą stronę. Również dzięki temu Klienci będą powracać na naszą stronę po jakimś czasie. Oba z tych zachowań to pozytywne sygnały dla wyszukiwarek że nasza treść jest wartościowa i następnym razem może warto wyświetlić ją na wyższej pozycji.
Bardzo ważna jest również poprawność gramatyczna i stylistyczna. Nie tylko dobrze świadczy o nas jako firmie (buduje lepsze zaufanie do marki) ale również pozwala wyszukiwarce poprawnie przeczytać i przeprowadzić analizę treści w celu automatycznej oceny początkowej.
Kluczowa jest unikalność treści. Gdy wyszukiwarka znajdzie więcej np. takich samych opisów produktów (które często są kopiowane „ze strony producenta”) spróbuje ustalić, gdzie taki opis wystąpił pierwszy raz. Zatem skopiowane opisy automatycznie mają gorsze noty.
Wysokiej jakości treść, tak jak wysoka jakoś produktów, usług czy obsługi Klienta przynosi wymierne korzyści w długim okresie czasu i jest równie ważna dla Użytkowników co wyszukiwarek. Jeśli zamawiasz treści u copywriterów lub wspomagasz się tzw. sztuczna inteligencją (np. popularnym ChatemGPT), przeczytaj i oceń jakość tekstu. Trzykrotnie sprawdź jego jakość – po dodaniu na stronę szybko o nim zapomnisz, zajmując się resztą Twojego biznesu, a w tym czasie będzie on nieustannie wpływał na odbiór Twojej strony lub sklepu przez Użytkowników i wyszukiwarki.
Stwierdzenie „po prostu dodaj treści” brzmi banalnie, jest to jednak (jak się szybko okazuje) bardzo trudne zadanie. Choć każdy „jakieś” treści ma, nie każdy jest w stanie dodawać je regularnie, aktualizować i po prostu „trzymać poziom”, na czym szybko traci względem konkurencji.
Opisz zdjęcia
Co prawda wyszukiwarki próbują zrozumieć co znajduje się na zdjęciach, ale rozpoznają tylko popularne kształty. Dodatkowo standardowe wyniki wyszukiwania skupiają się na tekście, dlatego warto opisywać zdjęcia. Służy do tego atrybut „alt” (alternatywna treść zamiast obrazka). W popularnych sklepach oraz CMS możesz go edytować z poziomu panelu administracyjnego po dodaniu zdjęcia. Może to być pole o nazwie „Opis zdjęcia” lub „Tekst alternatywny”. Jeśli zdjęcie zawiera sweter w kolorach niebieskim i białym, wpisz tam właśnie to, „sweter w kolorze niebieskim i białym” lub „niebiesko-biały sweter”. Dzięki temu wyszukiwarka łatwiej powiąże zdjęcia z treścią a także zdjęcia (np. produktów) będą się pojawiać w innych kanałach wyszukiwarki związanych z obrazami.
Zmiana domeny
Jeśli uznasz że Twoja obecna domena jednak nie pasuje lub uda Ci się kupić lepszą (np. krótszą) – nie bój się zmienić domeny (co może wiązać się równocześnie ze zmianą serwera). Pamiętaj jednak o dwóch zasadach:
- Przedłuż obecną domenę na minimum rok i zadbaj o przekierowania całego ruchu na nową domenę. Porzucenie „starej” domeny od razu może przynieść straty na ruchu z linków oraz wizerunku. Spróbuj monitorować czy nadal istnieje ruch na starej domenie (pomóc mogą w tym narzędzia analityczne, takie jak Google Analytics) – czasem warto utrzymywać starą domenę o wiele dłużej,
- W narzędziu Google Search Console dokonaj zmiany domeny na nową. To ważna informacja że obecny właściciel domeny dokonuje świadomej zmiany adresu witryny. Dzięki temu wyszukiwarka nie zacznie poznawać Twojej nowego adresu od nowa ale od razu przypisze mu zebrane informacje.
Zmiana adresów URL
Jeśli chcesz wprowadzić zmiany w strukturze adresów lub usunąć nieaktualne treści ze swojej witryny – nic nie stoi na przeszkodzie. Choć panuje opinia, że zmiana adresu URL to coś bardzo złego, to jeśli nie robisz tego zbyt często (bez ważnego powodu dla Ciebie lub Użytkowników) to lepiej to zrobić już teraz. Należy pamiętać o jednym – tak jak w przypadku zmiany domeny – o odpowiednim przekierowaniu starych adresów na nowe, aby nie stracić ruchu. Użytkownik który wejdzie na nieistniejący adres, może opuścić Twoją witrynę bardzo szybko.
Jeśli twój system zarządzania treścią (CMS) nie udostępnia wbudowanych narzędzi do tworzenia przekierowań, nie ma co się martwić. Możliwe że nadal istnieje rozwiązanie. Możesz skorzystać z przekierowań w pliku .htaccess, które są wszechstronnym narzędziem do kierowania ruchu na Twojej stronie. Bez względu na to, czy używasz popularnego CMS-a czy też niestandardowego rozwiązania, przekierowania w pliku .htaccess są o wiele bardziej dostępne, dając Ci pełną kontrolę nad zarządzaniem ruchem na Twojej stronie internetowej. Sprawdź sam lub spytaj o to swojego webmastera.
Czekaj cierpliwie
Tak jak w biznesie, często na efekty naszej ciężkiej pracy trzeba poczekać i SEO nie jest wyjątkiem. Aby wyszukiwarka mogła połączyć wszystkie kropki potrzeba czasu, zwykle wielu dni lub tygodni (zależnie od popularności naszej strony). Po dodaniu artykułu czy opisu produktów nie oczekuj nagłej poprawy na następny dzień. Zajmij się biznesem a włożona praca zaprocentuje w swoim czasie 🙂 Powodzenia!
To jest artykuł z mini-serii „Tajemnicze SEO”. Zapraszam do przeczytania pozostałych części:
- Co to jest SEO? – kilka słów o tym czym jest usługa SEO,
- Czy potrzebujesz SEO? – odpowiedz na pytanie czy SEO jest dla Ciebie,
- SEO: Zrób to sam (właśnie czytasz).