Co to jest SEO?

Skrót „SEO” ma obecnie wiele znaczeń i odmian. Dotyczy Twojego sklepu internetowego czy bloga, jest oferowane jako usługa a nawet może być dobre lub złe. W tym artykule wyjaśniam czym jest SEO, dlaczego dotyczy Twojego biznesu oraz czemu jest ważną częścią każdej strony internetowej.

Znaczenie skrótu „SEO”

SEO to skrót od ang. Search Engine Optimization czyli w wolnym tłumaczeniu Optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek. Gdy mamy na myśli wyszukiwarki internetowe, myślimy o jednej – Google. I tutaj można zakończyć zastanawianie się co z resztą wyszukiwarek bo Google od dłuższego czasu dominuje na rynku wyszukiwarek internetowych i ze swoim udziałem na poziomie ok. 92% zostawia inne daleko w tyle. Co za tym idzie – jeśli ktoś mówi o SEO to ma na myśli działania względem właśnie tej wyszukiwarki (a nie np. Bing, Yahoo!, etc.).

Na czym polega SEO

Optymalizacja strony (firmowej, bloga czy sklepu) pod kątem wyszukiwarek polega na takim dostosowaniu jej zawartości (kodu, treści oraz multimediów) aby była „atrakcyjna” dla wyszukiwarki oraz (i to jest najważniejszy czynnik o czym często zapominamy) dla użytkowników tej wyszukiwarki, czyli Twoich potencjalnych Klientów.

Zaczynając od czynników ważnych dla samej wyszukiwarki, to liczy się m.in.:

  • Prędkość z jaką strona potrafi się wczytać – to przyśpiesza proces „czytania” strony przez wyszukiwarkę,
  • Semantyczna zawartość strony – to określa, czy wyszukiwarka faktycznie jest w stanie dokonać odpowiedniej analizy zawartości strony, np. czy kod strony nie zawiera błędów świadczących o jej złym stanie technicznym,
  • Reputacja strony w sieci internet – wyszukiwarka będzie lepiej traktować strony gdy istnieją jakieś przesłanki że jest wartościowa/zaufana.

Jak widać wyszukiwarka jest bardziej skłonna odwiedzać, indeksować i oceniać naszą stronę jeśli może zrobić to szybko i efektywnie a do tego jest zachęcana przez inne strony w internecie. Wszystko to jest podyktowane tym że zasoby wyszukiwarki są ograniczone i nie odwiedza ona każdej możliwej strony tak często jak byśmy chcieli i nie umieszcza jej od razu na pierwszym miejscu wyników.

Najważniejsze jednak jest to, czy nasza strona dostarcza dokładnie tych treści, produktów lub usług których szukają Użytkownicy – ponieważ takie jest zadanie wyszukiwarki. Dlatego strony powinny zawierać:

  • Treść która dostarcza informacji poszukiwanych przez Użytkownika, np. unikalne, ciekawe artykuły lub trafne opisy produktów,
  • Wygodną dla Użytkownika nawigację po elementach strony (na dużych i małych ekranach), np. odpowiedniej wielkości przyciski oraz przyjemny wygląd, np. tło nie zlewające się z tekstem lub nienachalne animacje,
  • Odpowiedni poziom bezpieczeństwa aby dane Użytkownika były odpowiednio chronione, np. standardem jest certyfikat SSL chroniący łączność użytkownika z serwerem.

Podsumowując – strona powinna być szybka, bezpieczna i łatwa do obsługi a także powinna oferować to, czego potrzebuje Użytkownik. Dodatkowo inne strony powinny „polecać” tę stronę w jakiś sposób (np. posiadać do niej link). Proste, prawda? 😉

SEO jako usługa

Wiemy już że SEO określa techniczny oraz merytoryczny stan strony internetowej. Jeśli nie zadbano o SEO na etapie budowy strony – jego poziom może wymagać poprawek. Ponieważ SEO to dodatkowy nakład pracy przy tworzeniu np. sklepów internetowych czy blogów, popularne rozwiązanie takie jak WordPress, PrestaShop czy komercyjne sklepy takie jak Shoper oferują domyślnie wbudowane rozwiązania na bardzo różnym poziomie. Zwykle jest on wystarczający i nie musimy się tym martwić – to co najważniejsze już zapewne mamy. Jeśli jednak posiadamy inne rozwiązanie, np. pisane specjalnie pod nas – może czekać nas dodatkowa inwestycja na rozszerzenie możliwości naszej strony.

I tutaj pojawia się SEO jako usługa. Będąc właścicielem strony możemy zlecić odpowiedniej firmie wprowadzenie niezbędnych poprawek. Taka firma zadba również o wiele innych czynników które potocznie nazywane są terminem SEO, ale wykraczają poza jego definicję „optymalizacji pod wyszukiwarki”.

W ofertach SEO może występować (błędnie) jako synonim pozycjonowania stron lub jako część usług o charakterze marketingu internetowego, współgrając z innymi strategiami, takimi jak marketing szeptany lub reklamy. Agencje marketingowe/interaktywne korzystają z synergii wielu czynników aby osiągać oczekiwane wyniki i często oferują działania w celu poprawy SEO jako część ofert marketingowych.

Poprawienie niektórych czynników świadczących o tym że SEO naszej strony jest na zadowalającym poziomie, np. zwiększenie jej prędkości lub zapełnienie wartościowymi treściami można osiągnąć w relatywnie krótkim czasie. Jednak takie działania nie przynoszą efektów od razu – pamiętajmy że wyszukiwarka potrzebuje nieco czasu by odwiedzić naszą stronę (i znaleźć wprowadzone zmiany). Jeszcze więcej czasu zajmie jej zweryfikowanie przydatności znalezionych treści oraz ustalenie ich reputacji (np. faktu, czy opis produktu nie został skopiowany z innej strony). Dlatego oferty SEO mają najczęściej formę umów rocznych lub bezterminowych, na zasadzie abonamentu za usługi telekomunikacyjne. Płacimy za pewne możliwości (tak jak za pakiet rozmów lub SMS) ale samych efektów (jak zdobycie tym sposobem Klienta) wcale nie możemy być pewni.

Pozycjonowanie to proces długotrwały, następuje w dużej mierze naturalnie i można przyjąć że nigdy się nie kończy – ponieważ tak jak w każdym biznesie mamy do czynienia z konkurencją. Każdy chce być widoczny w Google na jak najwyższej pozycji aby „zgarniać” Klientów. Z tego względu warto zastanowić się czy Twój biznes jest gotowy SEO w tym momencie. Możliwe że warto skorzystać z innych, przynoszących szybszy efekt strategii, np. reklam internetowych, a podpisanie długich umów zostawić do momentu gdy nasz biznes będzie stabilny i wtedy SEO pozwoli nam na małe (najczęściej tylko kilkuprocentowe w skali miesiąca lub roku!) zwiększanie liczby Klientów, ruchu na stronie lub umacnianie się jako marka.

Uwaga! Dokładnie przeczytaj proponowaną Ci umowę SEO – zapewnienia o gwarantowanej pozycji w Google lub obietnice 200% zwiększenia ilości Klientów to puste słowa, zwykle wsparte odpowiednimi zapisami w umowie które mogą narazić Cię na straty pieniędzy i czasu!

Pozycjonowanie oraz dobre lub złe SEO

Jak wspomniałem wcześniej, SEO jest najczęściej rozumiane jako pozycjonowanie Twojej strony w wyszukiwarce Google. Z kolei pozycjonowanie oznacza wykonywanie pewnych akcji w celu wypromowania strony w wynikach wyszukiwania na jak najlepszej, najwyżej pozycji. Ponieważ na pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania ostrzą sobie wszyscy gracze, można powiedzieć że jesteśmy na wojnie o pozycje. I jak na każdej wojnie – strategie osiągania zamierzonych celów mogą być bardziej lub mniej honorowe. Tutaj pojawia się rozróżnienie na Dobre SEO (ang. White Hat SEO) oraz Złe SEO (ang. Black Hat SEO).

Jak można się domyślić, „dobre” SEO nie przyniesie nam wstydu, ale na efekty będziemy czekać dłużej. Z drugiej strony „złe” SEO oferuje osiąganie wyników szybciej, ale jest obarczone większym ryzykiem.

Zobaczmy jak może wyglądać dobre SEO:

  1. Skupiamy się na wysokiej wartości naszej strony, np. dodając ciekawe treści lub lepszej jakości produkty które same ściągają klientów i prowadzimy dialog z klientami aby utrzymać z nimi dobre relacje,
  2. Zadowolony Klient może nas zareklamować np. poprzez pozytywną opinię, komentarz w mediach społecznościowych lub podeśle link znajomemu,
  3. Proces jest długi i żmudny, bo raz że musimy cały czas dbać o Klienta, nie każdy Klient poleci nas dalej i nie każdy link Google znajdzie gdzieś na innej stronie i zwiększy naszą reputację.

Jednak właśnie takiej firmy chcielibyśmy być klientem, naturalnie zdobywającej uznanie przez swoją pracę oraz jakość oferowanych produktów.

Złe SEO może wyglądać tak:

  1. Skupiamy się na kierowaniu klientów na naszą stronę wszelkimi sposobami, np. dodając chwytliwe ale słabej jakości treści lub obiecując lepszą jakoś produktów niż w rzeczywistości,
  2. Nie posiadamy zbyt wielu zadowolonych klientów więc sami umieszczamy spreparowane opinie, komentarze i linki na podejrzanych witrynach do naszej strony. Przy okazji możemy napisać coś niemiłego o naszej konkurencji – w końcu taki Klient przyjdzie do nas, prawda?
  3. Możliwe że szybko zyskamy klientów, ale mało który do nas wróci a z czasem zyskamy złą (i zasłużoną) opinię wśród klientów.

Gdybyś musiał wykazywać obiecane wyniki jako firma oferująca usługę SEO, które podejście być w końcu zaczął stosować? Podpowiem że dużo firm stosuje pewną mieszankę obu tych strategii (ang. Gray Hat SEO). Nawet płacąc za dobre SEO, możesz doświadczyć negatywnych wyników – powinieneś wziąć to pod uwagę przy wyborze agencji SEO.

To jest artykuł z mini-serii „Tajemnicze SEO”. Zapraszam do przeczytania pozostałych części:

  1. Co to jest SEO? (właśnie czytasz),
  2. Czy potrzebujesz SEO? – poznaj pułapki SEO oraz dowiedz się czy Twój biznes może go potrzebować,
  3. SEO: Zrób to sam – tłumaczę jak dbać o SEO we własnym zakresie.